Czy suplementy diety na porost włosów faktycznie działają?

Producenci suplementów diety zapewniają nas, że po kuracji ich środkiem nasze włosy będą bujne, gęste i przestaną wypadać. Zapewne każda włosomaniaczka w swojej karierze choć raz stosowała jakiś przyspieszacz porostu w tabletkach. Ale czy to naprawdę działa?*

Na podstawie: Ablon Glynis, MD, FAADA Double-blind, Placebo-controlled Study Evaluating the Efficacy of an Oral Supplement in Women with Self-perceived Thinning Hair, J Clin Aesthet Dermatol. Nov 2012; 5(11): 28–34.




Badanie kliniczne


W badaniu wzięły udział kobiety w wieku od 21 do 75 lat. Ich stan zdrowia był dobry, jednak skarżyły się na przerzedzenie włosów. Z badania zostały wykluczone osoby, które chorowały na łysienie plackowate, łysienie androgenowe, niedoczynność/nadczynność tarczycy (czyli choroby, które mogłyby zaburzyć wyniki badań). Pacjentki losowo zostały przypisane do dwóch grup:

- grupa badawcza (otrzymywała suplement)
- grupa kontrolna (otrzymywała placebo)

Badanie zostało przeprowadzone na zasadzie podwójnej ślepej próby - tzn. ani pacjentki, ani osoby przeprowadzające badanie nie posiadały informacji kto zażywa suplement, a kto placebo.

Suplement, który otrzymywały pacjentki zawierał: proszek rekina i mięczaka (?), krzemionkę organiczną pozyskiwaną ze skrzypu polnego, witaminę C, celulozę mikrokrystaliczną, naturalny aromat pomarańczowy, stearynian magnezu, glicerol.
Pacjentki przyjmowały preparat 2 razy dziennie (rano i wieczorem) przez pół roku.

Efekty:




Tabela przedstawia porównanie liczby włosów meszkowych (które później przekształcają się w terminalne) przed rozpoczęciem kuracji, w trakcie kuracji (3 miesiąc) oraz po 6 miesiącach. Widać, że różnica między 3 a 6 miesiącem jest niewielka. Widoczny jest także prawie dwukrotny wzrost liczby włosków meszkowych w grupie badawczej w porównaniu do placebo. 


Ponadto, osoby z grupy badawczej po 6 miesiącach zażywania suplementy zauważyły wzrost połysku włosów oraz gładkości skóry.



Przed












Po 6 m-cach
















 Przed














Po 6 m-cach
                                                                             













Ocenę rzetelności zdjęć pozostawię Wam. Osobiście uważam, że przyjmowanie suplementów ma sens, ale trzeba być regularnym i warto po 3 m-cach zrobić miesięczną przerwę w zażywaniu.


Stosujecie jakieś suplementy ? Widzicie różnicę?



Żółty Pies

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz