Dieta a włosy | Dlaczego warto ograniczyć cukier?

O tym, że nadmiar rafinowanego cukru w diecie nie jest zbyt korzystny dla naszego zdrowia wiemy doskonale. Ale czy ma on bezpośredni wpływ na wygląd naszych włosów ? A może powoduje ich wypadanie? Przeczytaj, zanim sięgniesz po tabliczkę czekolady!

Glukoza jest podstawowym pożywieniem dla naszego mózgu. Potrafi działać jak narkotyk - pod jej wpływem następuje wzrost poziomu hormonów poprawiających samopoczucie m.in. serotoniny oraz dopaminy. Dlatego tak łatwo przychodzi nam objadanie się czekoladowymi lodami czy batonikami. Zajadamy stresy, smutki, niepowodzenia, gorsze dni. Po spałaszowaniu czegoś słodkiego czujemy się po prostu lepiej...

Nie byłoby w tym nic złego gdyby nie fakt, że cukier jest praktycznie wszędzie. Nie mam tu na myśli naturalnych źródeł (owoce, warzywa) czy oczywistych produktów (ciasta, czekolady, lody), bardziej moją uwagę skupiają wyroby, które są dodatkowo dosładzane - zwykłym rafinowanym cukrem bądź syropem glukozowo-fruktozowym (to też cukier). Przeglądając półki sklepowe BARDZO ciężko znaleźć produkt, w którym nie zawiera dodanej porcji cukru. Producenci dosładzają soki owocowe, płatki śniadaniowe, dżemy, owsianki, sosy sałatkowe, jogurty etc. Oznacza to, że konsumujemy ogromne ilości cukru, czasem nie zdając sobie z tego sprawy! 

Co się dzieje w organizmie po spożyciu cukru?


Gdy zjemy produkt zawierający cukier/syrop glukozowo-fruktozowy bądź żywność o wysokim indeksie glikemicznym (np. gotowana marchewka) - gwałtownie wzrasta poziom glukozy we krwi. Jest to sygnał dla trzustki, by jak najszybciej uwolnić hormon - insulinę, która ten poziom obniży. W konsekwencji po nagłym wzroście glukozy i insuliny następuje ich nagły spadek. Tak się dzieje przy każdej konsumpcji cukru, więc jeśli notorycznie wcinamy "słodkie", możemy sobie zafundować huśtawkę glikemiczną i ostatecznie zaburzenie gospodarki węglowodanowej.


Jaki to ma związek z włosami?


Po tych dietetycznych pouczeniach pora przejść do sedna sprawy. Główny problem z wahaniem poziomu glukozy we krwi polega na tym, że duży i notoryczny wyrzut insuliny zaburza naszą gospodarkę hormonalną, w tym poziom hormonów płciowych - androgenów. Zazwyczaj po zjedzeniu czegoś słodkiego lub z wysokim IG wzrasta także poziom testosteronu, a insulina ponadto pobudza jego przemianę do dihydrotestosteronu (DHT). Wiadomo, że mieszki włosowe są wrażliwe na DHT. Dochodzi do ich ścieńczenia, osłabienia, skrócenia fazy wzrostu i w konsekwencji do łysienia androgenowego.

Zaburzenie poziomu androgenów u kobiet nie objawia się wyłącznie wypadaniem włosów. To także rozregulowanie cyklu miesiączkowego, hirsutyzm, PCOS, łojotok, trądzik. Czasem pojawia się pytanie: "Skąd u mnie taka huśtawka hormonów?" Niestety nasze zdrowie i wygląd w ogromnej mierze zależy od tego, co jemy.  Czasem warto zastananowić się nad własną dietą zanim pobiegniemy do lekarza po medykamenty, które działają objawowo. 

Bardzo zachęcam wszystkich do ograniczenia udziału cukrów w diecie. Osobiście od kilku miesięcy świadomie wybieram produktu niesłodzone a glukozę/fruktozę dostarczam tylko pod postacią owoców i warzyw. Udało mi się ograniczyć konsumpcję rafinowanego cukru o 95% i jestem z tego dumna. Dzięki temu mam więcej energii, udało mi się zrzucić kilka kg i moja cera wygląda o wiele lepiej. A kiedyś wcinałam tabliczkę czekolady na śniadanie...


Żółty Pies

11 komentarzy:

  1. Warto dbać o dietę i być świadomym tego co trafia do żołądka.

    OdpowiedzUsuń
  2. W zeszłe wakacje rzuciłam sobie wyzwanie aby nie jeść słodyczy. Moja cera wtedy była wręcz idealna! Chyba znowu zacznę ograniczać cukier...
    Obserwuję i pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  3. W dzisiejszych czasach warto być świadomym konsumentem i nie wierzyć jak w telewizji mówią, że coś jest bardzo zdrowe. Niestety coraz częściej to tylko ukryta reklama.

    OdpowiedzUsuń
  4. Twój wpis dał mi dużo do myślenia. Chętnie zgłębię nieco wiedze na temat wpływu cukru na nasze zdrowie. Sama niestety jem słodycze w ilościach hurtowych...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak jadłam ! Ale na szczęście się opamiętałam, bo niestety cukier robi więcej szkody niż pożytku :)

      Usuń
  5. Bardzo dobry artykuł!Cukier to biała śmierć ... wiem o tym, ale herbatka cynamonowa bez cukru to już nie to samo ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można słodzić ksylitolem albo stewią :>

      Usuń
  6. Ciekawy wpis. Nawet nie widziałam, że cukier moze mieć wpływ na wypadanie włosów.

    OdpowiedzUsuń
  7. No proszę nie wiedziałam, że cukier tak wpływa na włosy :)

    OdpowiedzUsuń