Szybki test pomocny w diagnozie wypadania włosów

Postanowiłam stworzyć łatwy i prosty diagram dla osób szukających u siebie przyczyn nadmiernego wypadania włosów. Test nie jest idealny, ma charakter jedynie informacyjny i pomocniczy. Nie uwzględnia oczywistych sytuacji mogących wpłynąć na kondycję włosów (np. przyjmowanie leków, chorób przewlekłych, stanów pooperacyjnych, itp.). 








Legenda:


1 – więc w czym problem? :)

2 – wypadanie włosów po porodzie jest rzeczą całkowicie naturalną, spowodowaną zmianą stężenia hormonów utrzymujących płód. Po urodzeniu dziecka wypadają nam te włosy, które i tak miały wypaść, ale były „sztucznie podtrzymywane” przez hormony. Takie wypadanie należy przeczekać.

3 – Według fizjologii wzrostu, każdy włos „żyje” (czyli rośnie) około 2-4 lat, w zależności od uwarunkowań genetycznych. Po tym okresie czasu wypada, a w jego miejsce zaczyna wyrastać nowy włos, który ma zaprogramowany ten sam czas wzrostu. Jak możemy się domyśleć, włos który rósł 2 lata jest stosunkowo długi (licząc średnie tempo wzrostu - 1 cm na miesiąc - po dwóch latach powinien osiągnąć długość ok. 25 cm). Jeżeli włosy, które nam wypadają są raczej długie niż kilkucentymetrowe, możemy podejrzewać, że „nadszedł” telogen, czyli śmierć starego włosa. Jest to zjawisko fizjologiczne i nie powinno niepokoić,  o ile wypada nam do 200 włosów na dzień i ten stan nie utrzymuje się dłużej niż 2-3 m-ce.

Warto zbadać:
Wit. D3 –  metabolit 25(0H)D


4 – Silny bądź przewlekły stres nie pozostawia na włosach suchej nitki. Podczas sytuacji stresowej organizm uruchamia „stan wyjątkowy”, cechujący się maksymalną mobilizacją do obrony i przetrwania. Włosy, skóra i paznokcie są wówczas na ostatnim miejscu do dostarczenia im substancji odżywczych. Podobnie jest z zajściem w ciążę – jeżeli nie ma warunków do wydania potomstwa, nie poczniemy dziecka. Stres może powodować łysienie telogenowe -> klik!

Warto zbadać:
Wit. D3 –  metabolit 25(0H)D
TSH
Kortyzol
Magnez

5 – Objawy jasno wskazują na podejrzenie łysienia androgenowego u kobiet. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest DHT (dihydrotestosteron) - metabolit testosteronu, na które wrażliwe są mieszki włosowe. Łysienie androgenowe doprowadza do miniaturyzacji mieszka, ścieńczenia włosa i jego bezpowrotnego zaniku. Obecnie leczenie objawowe dotyczy stosowania miniksydylu. Często łysienie androgenowe powiązane jest z Zespołem Policystycznych Jajników.

Warto zbadać:
Testosteron wolny + całkowity
Dihydroepiandrosteron
TSH
FSH
LH
Prolaktyna
USG jajników
Wit. D3 – 25(OH)D

6 – Dieta ograniczająca spożycie mięsa w dużej mierze może być przyczyną niskiego poziomu żelaza we krwi. O tym, dlaczego ważny jest odpowiedni poziom tego pierwiastka dla utrzymania prawidłowego wzrostu włosa pisałam TUTAJ. Kolejna sprawa jest taka, że jeśli nasz żołądek nie wydziela właściwej ilości kwasu żołądkowego i enzymów – nie przyswoimy żelaza z pożywienia (klik). Wszelkie diety odchudzające zubożają nas w składniki, których organizm potrzebuje (np. dieta niskotłuszczowa = niski cholesterol = słaba synteza hormonów i Wit. D3).

Warto zbadać:
Żelazo
Ferrytyna
Wit. D3
Wit. B12

7 – Wypadające, kruche włosy, senność, przybieranie na wadze/nagłe chudnięcie, apatia i brak motywacji to jedne z nielicznych objawów problemów z tarczycą [uwaga – podobne do anemii!]. Obecnie coraz więcej osób boryka się z tą przypadłością, a większość z nich jest nieświadoma problemu i zrzuca swoje samopoczucie na przepracowanie, czy gorszy dzień. Najczęstszą chorobą tarczycy jest niedoczynność o podłożu autoimmunologicznym – Hashimoto. Tarczyca wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, nie warto jej lekceważyć.

Warto zbadać:
TSH
FT3
FT4
ATPO
ATG
Wit. D3
Żelazo

8 – Jeżeli mamy lub nie mamy regularnego okresu, stres jest nam obcy i odżywiamy się w miarę właściwie a włosy wypadają, polecam poobserwować ten stan przez 3 miesiące, jeżeli po tym czasie wypadanie nie ustaje warto jednak bliżej przyjrzeć się swojej diecie, bo w obecnych czasach żywność jest na tyle zubożała, że ciężko dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych substancji. Cynk, witaminy z gr. B, selen, wit. D3, żelazo, krzem – takich składników nie może zabraknąć w naszej diecie. Warto zwiększyć udział dobrych tłuszczów (awokado, orzechy, olej kokosowy) na rzecz węglowodanów (bułeczki, ciasteczka, soczki). Większość chorób i przypadłości wynika z nieodpowiedniego jadła.



Żółty Pies


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz